8107339487713063
recent
أخبار ساخنة

هل مايكروسوفت ستقدم ويندوز 10 مجانا ؟

الخط

هل مايكروسوفت ستقدم ويندوز 10 مجانا ؟

من فترة كدة ميكروسوفت كانت عاملة مؤتمر للتعليم و أعلنت فيه عن نسخة مجانية من نظام تشغيلها الأحدث Windows 10، مع بعض الاختلافات طبعًا عن النسخ المدفوعة من نظام التشغيل دا، و اللى أبرزها إنك ماتقدرش تستخدم أي برامج من برة Windows Store... تفتكر ليه ميكروسوفت ممكن تتخذ خطوة زي دى و تسمح لك تستخدم خواص كتير من Windows 10 ببلاش؟!!

مبدئيًا كد خلينا متفقين إن مش كل واحد عاوز يشترى كمبيوتر أو لابتوب معاه تمن نسخة ويندوز علشان يقدر يستخدم النظام على الأجهزة بتاعته، و خلينا برضو متفقين إن أغلب الطلبة فى أمريكا و أوروبا بيبقوا محتاجين لابتوب على أد تصفح الإنترنت و المذاكرة و الحاجات الخفيفة اللى زي دى، و دا سبب انتشار أجهزة الـChrome Book اللى بتديك إمكانية تعمل كل الحاجات البسيطة دى بأسعار تبدأ من 200 دولار مثلًا، و دا بيخلى الشركات المصنعة ماتقدرش تثبت نظام ويندوز على اللابتوبات دى لأنه باختصار هيزود تمن الجهاز جدًا!!

كمان نظام ويندوز مش الأفضل خالص من حيث الاستفادة من موارد الكمبيوتر، و مش مناسب للشغل على أغلب الأجهزة القديمة أو الضعيفة... الأجهزة اللى بتشتغل بالفَحم دى، عارفها؟ 

من هنا كان تفكير ميكروسوفت إنها تعمل نسخة خفيفة مجانية بخواص محدودة من Windows 10 علشان تقدر تنافس فى سوق اللابتوبات الاقتصادية للغاية، و فى نفس الوقت تدى أداء مقبول على الأجهزة القديمة أو الهاردوير الشعيف الموجود فى اللابتوبات الرخيصة، لكن تفتكر دا السبب الوحيد؟!!

لأ؛ ميكروسوفت بحركة Windows 10s هدفها أكبر بكتير من المنافسة فى سوق اللابات الرخيصة و الكلام دا؛ كدة كدة الشركة بيدخل لها مليارات كل سنة من مبيعات نُسَخ Windows 10، لكن كون أجهزة أكتر تستخدم Windows 10، و كون الأجهزة دى موجهة بشكل كبير للطلبة و المدارس و الناس اللى بيهتموا بالمهام البسيطة زي الكلتابة و المذاكرة و ما إلى ذلك معناه إن نسبة كبيرة من الأجهزة دى هتستخدم خدمات Microsoft المدفوعة، زي Office 365 على سبيل المثال، و دا دَخل إضاقي لميكروسوفت من الهوا تقريبًا! 

غير كدة إن ميكروسوفت بدأت تبص لأنظمة زي Android و iOS و Mac OS، اللى معظم المكاسب اللى بيحققوها بتكون من التطبيقات اللى على متجر التطبيقات بتاعهم، و بوجود عدد كبير من المستخدمين بيستخدموا التطبيقات و البرامج اللى على متجر Microsoft Store بس، و لأن ميكروسوفت موفرة أدوات لتحويل أي برنامج بيشتغل على نظام Windows لبرنامج مناسب لـMicrosoft Store، أعتقد دا هيكون دافع للمطورين إنهم يعملوا نُسَخ من برامجهم على Windows Store، و دا بالإضافة لإنه هيخلى Windows Store عليه عدد أكبر من الألعاب و البرامج، كمان هيكون سبب فى إن خدمة زي Bing Ads اللى فكرتها نفس فكرة Google Adsense لكن محدش يسمع عنها هتجيب دَخل إضافي للشركة من عرض الإعلانات جوة الألعاب و التطبيقات!!

ضِيف لكدة إن Windows 10s آمن أكتر من أي إصدار تاني لـWindows؛ لأن البرامج اللى على Windows Store كلها بتخضع للفحص و المفروض إنها آمنة بدرجة كبيرة و مفيهاش فيروسات... على الأقل نأمل كدة! 

طيب دى بعض فوايد نظام التشغيل دا بالنسبة لميكروسوفت؛ إيه الفوائد اللى ممكن تعود على مطور البرامج علشان يحط البرنامج بتاعه على Windows Store؟!!

الفوائد كتير؛ أهمها إن البرنامج بيتحمل عدد مرات أكتر و بيظهر فى اقتراحات الـStore لو كان برنامج كويس أو تقييمه عالي، و دى تعتبر دعاية ببلاش تقريبًا للبرنامج دا!!

غير كدة إن Windows Store هيقضى على حاجة اسمها كراك أو برنامج مش متفعل أو برنامج مسروق؛ و بالتالي البرامج و الخدمات المدفوعة (زي برامج Adobe على سبيل المثال) مش هتتسرق زي الأول؛ و دا معناه عائد أكبر للشركة اللى بتطور البرامج دي!!

طيب أنا كمستخدم هستفيد إيه؟!!!

لو انت مستخدم Windows 10s هتستفيد إنك بتستخدم نظام آمن و سريع، و مناسب للأعمال البسيطة زي كتابة الإيميلات و تصفح الإنترنت و استخدام البرامج المكتبية للمذاكرة أو غيره، و فى نفس الوقت متوافق مع أغلب الـHardware المتوافق مع Windows 10، لكن من الحاجات اللى هتنَغَّص عليك عيشتك إن Windows 10s لغاية دلوقتى بيسمح لك باستخدام متصفح Edge بس، و بيسمح لك باستخدام محرك بحث Bing بس!! 


  1. تسلم اخي. .
    وين طريقه اختراق الانترنت الخاص بالماكيروتيك. .وشبكاته . والغاء تحديد السرعه للتحميل. .
    للكمبيوتر والاندرويد..

    طبعا البعض يعمل نظام حمايه. .وطريقه نت كت والماك ادرس ما نفعت ..
    الله يسلمك

    ردحذف

إرسال تعليق

تذكر قوله تعالى
(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ )) ‏

الان يمكنك اضافة اي مقطع فيديو الى التعليقات وايضا اضافة الصور فقط ضع رابط الصور او مقطع الفيديو في التعليقات

آرائكم تسعدنا، لمتابعة التعليق حتى نرد عليك فقط ضع إشارة على إعلامي

نموذج الاتصال
الاسمبريد إلكترونيرسالة

تم اكتشاف مانع الأعلانات

من فضلك قم بتعطيل أداة مانع الأعلانات أدبلوك AdBlock من المتصفح للدخول لمدونة أردرويد أو يمكنك أستخدم متصفح أخر وشكرا لك :)

مدونة أردرويد تعتمد فقط على الأعلانات كمصدر لدخلها و هى لا تحتوى على اعلانات منبثقة او مزعجة لذلك نرجو منك تفهم الأمر بدون أنزعاج وشكرا لك :)

×